Światowy Dzień Świadomości Autyzmu


Dla przeciętnego Kowalskiego autyzm to dziwactwo, wymysł psychologów, zeby nazwać "idiotów" (tak, spotkałam się z takimi określeniami). A czym jest autyzm?

Autyzm jest zespołem symptomów chorób i zaburzeń zachowania zawartych w klasyfikacji opracowanej przez WHO (Światową Organizację Zdrowia) oraz APA (Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne).
Autyzm obejmuje bardzo zróżnicowany  trudności i poziomu funkcjonowania. I muszę przyznać, że nie znam dwóch takich samych autystyków.
Moja przygoda z autystykami* rozpoczęła się jakieś 7 lat temu od Jasia. To od jego mamy dowiedziałam się na temat autyzmu i jego terapii najwięcej.
Co moim zdaniem najwazniejsze autyzm to nie tylko zaburzenia neurorozwojowe, ale i biochemiczne. Ogromne znaczenie ma tu dieta dziecka i wykluczenie pewnych produktów.

Czy szczepienia powodują autyzm?
Moim zdaniem nie tyle powodują, co uaktywniają, ale nie jestem specjalistą.
Tu posiłkowałam się książką Ewy Pisuli "Autyzm przyczyny symptomy terapia".

Autyzmu nie należy się bać, ale należy go zrozumieć.
Jakie są osoby z autyzmem?
Różne. Przede wszystkim mogę powiedzieć, że są inne, ale inny nie znaczy gorszy.
Żyją w innym świecie, nie zawsze rozumieją nasze emocje,  czy zasady. Słowa odbierają wprost, więc metafory czy związki frazeologiczne nie są dla jich zrozumiałe. Na to skłdają się problemy z teorią umysłu czyli umiejetnosc rozpoznawania stanów umysłu innych ludzi (ich emocji, uczuć, wiedzy).
Zmysły osób z autyzmem inaczej odbierają świat, bodźce docierające do mózgu analizowane są wybiórczo, do tego nierzadko wystepują nadwrażliwości, które utrudniają funkcjonowanie i odbieranie innyxh bodźców (nie ma tak jakby segregacji, ktore bodźce są w danej chwili ważniejsze).
Stygmatyzmy, fascynacje czy echolalie sprawiają, że ludzie odbierają autystyków jak dziwaków..

*słowo "autystyk" w moim poście absolutnie nie ma zabarwienia negatywnego. Dla mnie jest ono zamienne z określeniem osoby z autyzmem/ żyjącej z autyzmem.

Komentarze

  1. Bardzo potrzebny wpis!
    Należy uświadamiać.
    Sama mam syna z autyzmem ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz